Het valt ons op dat veel beginnende steppers graag kaarsrecht op hun step staan en daarom kiezen voor een step met een hoog stuur. Dat geldt met name voor beginnende steppers die aan de lange kant zijn of rugklachten hebben. De meer ervaren steppers geven echter de voorkeur aan een laag stuur. Ook langere steppers en steppers met rugklachten doen er over het algemeen goed aan om hun stuur laag af te stellen.
Om de gedachten te bepalen is het goed om te weten wat we zien als een hoog stuur en wat als een laag stuur. Als je naast je step op de grond gaat staan en je stuur komt niet hoger dan je heup, spreek je van een laag stuur. Heb je je stuur ter hoogte van je middel, dan spreek je van een hoog stuur.
Waarom is een laag stuur beter?
Als je een laag stuur hebt, leun je voorover, met je bovenlijf grofweg in een hoek van 45 graden. Je kunt dan goed naar achteren afzetten, dat wil zeggen achter je heup. Tijdens de afzet staat je afzetbeen dan min of meer in lijn met je rug. In deze stand vangt je bovenlichaam de klap van de afzet optimaal op en wordt een bijdrage geleverd aan een efficiënte, krachtige, achterwaartse afzet. Bovendien vang je dan minder wind.
Als je rechtop staat, is het heel lastig om achter je heup af te zetten. Als je bij een hoge stuurafstelling toch probeert om naar achteren af te zetten, trek je je rug hol en kun je op den duur last krijgen van je rug. Bovendien zwaai je bij een hoog stuur vaak met je hele bovenlichaam mee: als je been naar voren zwaait, helt je bovenlichaam naar achteren. En als je been naar achteren zwaait, zwaait je bovenlichaam weer terug naar voren. Deze pompende beweging, waarbij je hele lichaam meezwaait, is inefficiënt en zorgt dat je onnodig snel vermoeid raakt.
Maar wat als je step een hoog stuur heeft?
Als je een step hebt met een hoog stuur, zoals een Kickbike City G4, ben je welhaast gedwongen om rechtop te staan. Zo’n step kun je prima gebruiken om relaxed een stukje te steppen in de stad (de aanduiding ‘City’ geeft dat al aan) of in een park, of om je door de gangen van een groot gebouw te verplaatsen. Met deze step hoef je eigenlijk geen moeite te doen om technisch goed te steppen, want je kunt er niet efficiënt mee afzetten. Om rugproblemen te voorkomen, ben je op deze step haast gedwongen om met een gestrekt been te steppen. Als je stepambities zich echter beperken tot korte rustige stukjes rijden, is een step met een hoog stuur best een fijne keus.
Als je met een dergelijke step wat langere tochtjes wilt gaan steppen, zou je kunnen kijken of je de stuurpen kunt inkorten en er een langere voorbouw op kunt zetten. Ook het ondersteboven monteren van het stuur kan helpen. Verder kun je proberen om zo ver mogelijk naar achteren op je voetplank te gaan staan, om toch nog zo veel mogelijk achter je heup af te kunnen zetten. Maar waarschijnlijk is het beter en eenvoudiger om een step te kopen die van oorsprong bedoeld is voor langere tochten.
Als je een geschikte step hebt en je wilt graag wat langere toertochten rijden, en zeker ook wanneer je wedstrijdambities hebt, wil je graag meer meters maken met minder moeite. Zet dan in elk geval je stuur lekker laag. Als je stuur is voorzien van een verstelbare voorbouw, is het over het algemeen een fluitje van een cent om je stuur in een lagere stand te zetten. Bij een vaste voorbouw kun je het stuur vaak eenvoudig verlagen door de voorbouw ondersteboven te monteren.