Veiligheid

Denk voordat je gaat steppen aan je veiligheid. Enkele dingen die we daarbij met name onder de aandacht willen brengen zijn: helm, kleding, remmen en verkeer.

Helm

Draag tijdens het steppen altijd een (fiets)helm. Ook wanneer je van plan bent om het rustig aan te doen. De reden dat je altijd een helm moet dragen heeft vooral te maken met het feit dat een step een voertuig is dat best moeilijk onder controle is te houden. Veel moeilijker dan een fiets. Bij een fiets zijn er vijf contactpunten tussen het vervoermiddel en de bestuurder, terwijl bij een step het aantal contactpunten beperkt is tot drie. En als je dan tijdens het steppen je hand uitsteekt of een slokje uit je bidon neemt, heb je nog maar twee contactpunten over. Een kleine verandering van de verkeerssituatie of een kleine oneffenheid op de weg kan dan voldoende zijn voor een lelijke valpartij. Op de step heb je dus te maken met een redelijk hoog risico op valpartijen. Bij lagere snelheden blijven de gevolgen weliswaar meestal binnen de perken, maar daar kun je niet op vertrouwen.

Het is belangrijk om je helm op de juiste manier te dragen. Soms zie je dat steppers hun helm min of meer op hun achterhoofd zetten. Dat is niet veilig, onder andere omdat je aangezicht dan onvoldoende wordt beschermd. In het volgende filmpje wordt uitgelegd hoe je je helm moet dragen en moet afstellen:
 

 

Kleding

De lussen van je schoenveters kunnen achter steponderdelen, zoals snelspanners, blijven haken. Zorg daarom dat je de lussen van je veters goed wegstopt. Zorg er om dezelfde reden ook voor dat vooral je broekspijpen niet te wijd zijn.

Remmen

Aandachtspunten bij het remmen:

  • Je remmen moeten technisch in orde zijn.
  • Het is belangrijk om tijdens het remmen op je step te blijven staan. Wanneer je van de step afstapt terwijl deze nog niet tot stilstand is gekomen, kan de step tijdens het remmen over de kop vliegen en hard tegen je aankomen.
  • Als je step is voorzien van twee remmen, bedenk dan dat vrijwel alle remkracht door de voorrem wordt geleverd. Het verschil is dermate groot dat sommige steppers de achterrem van hun step afhalen om zo gewicht te besparen. (Bedenk echter wel dat het in sommige landen verplicht is om twee remmen op je step te hebben.) Zorg er in elk geval voor dat je altijd weet welke van de twee remmen de voorrem is, zodat je weet welke rem je bij een noodstop moet aantrekken.
  • Als je step geen achterspatbord heeft, zou je ook kunnen remmen door je schoen tegen je achterwiel te drukken. Dit is geen volwaardige rem, maar je kunt deze techniek eventueel gebruiken om een beetje bij te remmen.
  • Als je hard remt, moet je je lichaamsgewicht zo ver mogelijk naar achteren verplaatsen. Dus je achterwerk naar achteren doen. Op die manier voorkom je dat je over de kop slaat.
  • Zorg dat je tijdens het remmen beide handen aan het stuur houdt. Want als je remt terwijl je één hand aan het stuur hebt, leidt dat vrijwel zeker tot een valpartij. Dit zie je vaak gebeuren wanneer steppers vlak voor een bocht een beetje bijremmen terwijl ze hun hand uitsteken.
  • Als je tóch moet remmen terwijl je net op dat moment iets in je hand vasthoudt (bijvoorbeeld je bidon), moet je dus nooit je rem aantrekken. Wat je in dat geval wel kunt doen, is remmen met je voet: druk een voet tegen de grond en kom zo al schurend tot stilstand.
  • Hoe komt het dat je valt als je je remt aantrekt terwijl je één hand aan het stuur hebt? En hoe kan het dat dit niet gebeurt wanneer je remt door je voet op de grond te schuiven? Als je je rem aantrekt, rem je alleen de step af, maar niet de persoon die erop staat. De stepper blijft dus een voorwaartse beweging maken, terwijl de step wordt afgeremd. Als de stepper dan maar één hand aan het stuur heeft, wordt het stuur plotseling opzij geklapt waardoor een valpartij bijna onvermijdelijk is. Hetzelfde gebeurt wanneer je remt door je voet tegen achterwiel te drukken. Want ook dan wordt alleen de step zelf afgeremd, zodat je vrijwel zeker komt te vallen. Maar wanneer je remt door je voet op de grond te zetten, worden de step en de stepper in dezelfde mate afgeremd. De stepper maakt dan geen voorwaartse beweging meer ten opzichte van de step en de combinatie step/stepper kan veilig tot stilstand komen. Bedenk wel dat remmen met je voet een noodmaatregel is. Maak er geen gewoonte van, want het remvermogen van reguliere remmen is natuurlijk veel groter.

Oefeningen

Ga naar een verkeersluw, recht stuk weg. Breng daar je step flink op snelheid en maak een noodstop met alleen je voorrem en ook een keer met alleen je achterrem. Op deze manier kun je zelf het verschil in remkracht ervaren. Probeer ook eens te remmen door je alleen voet op de grond zetten. Doe dit met beide handen aan het stuur en merk op dat je remvermogen dan niet al te groot is.
Probeer vervolgens eens voorzichtig met je voet te remmen terwijl je je stuur met slechts één hand vasthoudt. Doe dit echter alleen wanneer je je inmiddels zodanig vertrouwd voelt op je step dat je sowieso met één hand aan het stuur kunt steppen.

Waarschuwing: probeer nooit je gewone rem aan te trekken terwijl je één hand aan het stuur hebt, want dan val je geheid.

Verkeer

Hoewel steppers volgens de wegenverkeerswet officieel voetgangers zijn, gedragen we ons in het verkeer als fietsers. Zorg in het donker voor voldoende verlichting en draag dan ook een reflecterend hesje. Zorg ook dat je een bel op je step hebt.

Sponsor:

Meest recente berichten

Volg ons ook op social media

Facebooktwitteryoutube

Archief